Hoe kan ik muziek rechtenvrij verspreiden?

Ik wil een PODCAST maken en muziek op deze manier verspreiden. Ik wil niet stichting Brein op de stoep hebben (wie wel). Is het vrij verspreidbaar als ik in het begin en einde van een liedje erdoorheen praat, en de nummers aan elkaar fade (plak) zodat verdere verspreiding niet mogelijk is zonder mijn stem?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik wil Stichting Brein wel op de stoep hebben staan. Kan ik ze effe met een honkbalknuppel de hersens inslaan!

Het beste antwoord

Voor elke vorm van muziekverspreiding moet toestemming verkregen worden van de auteur.
Het is het makkelijkst als u zelf de auteur bent, omdat u direct bepaalt wat er met uw muziek gebeurt.
De meeste muziekauteurs laten hun rechten beheren bij Buma/Stemra, of een uitgever die dat voor hen regelt. Voor deze muziek zijn alle rechten voorbehouden, dus heeft u voor elke soort gebruik apart toestemming nodig. Omdat podcasten een vorm van replicatie van muziek is, moet u voor deze muziek een vergoeding betalen aan Stemra, ook al gebruikt u een klein beetje of praat u er doorheen.
Er is ook een groeiend aanbod van muziek waarvan de auteurs slechts een deel van de rechten voorbehouden. Deze muziek mag dan onder (simpele) voorwaarden worden verspreid en/of aangepast. Zulke voorwaarden zitten in Creative Commons licenties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb een mooie stap voor stap handleiding voor je gevonden. Het werkt helemaal top, ik heb zelf ook een tal podcast gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grote vraag is of het JOUW muziek is. Zo niet, dan maakt het niet uit hoe je het verspreid, je hoort eigenlijk voor de rechten te betalen. Langer dan 10 seconden is volgens mij niet toegestaan. Daarnaast zou je kunnen kijken hoe het met andere 'radio'-stations op internet gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf muziek componeren of muziek gebruiken die vrij is van rechten. Bijvoorbeeld veel klassieke muziek is rechtenvrij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maak torrents anoniem, dat kan nog steeds...